NathalieMarieBerg

Dalarna 2017
Hej!!

Jag och sambon åkte till Dalarna i onsdags, vi hamnade i Mora och övernattade där på ett hotell.
Det tog ca 7 timmar upp och gud vad ont man hade överallt.
Vi tog även små pauser påvägen dit och vi hade även med oss tält och allt sånt.
Ifall vi inte skulle hitta något boende, men det var ju lätt.
När vi väl kom till Mora så traskade vi runt där i stan, jag hittade en affär jag ville in i.
Men det hann vi inte, då sambon var pissnödig och de hade stängt sen.
Vi åt på någon pizzeria restaurang, jag tog snitzel till mat, de hade lite allt möjligt men framfört allt pizza.

På torsdagen åkte vi till Orsa som egentligen var målet, men det var inte så långt dit iaf.
Där gick vi på Orsa Rovdjurspark, det var många backar där men det tyckte jag det var värt och bra väder.
Vi var där när dem ungefär öppnade, så inte så mycket folk eller för varmt.
Utsikten var också fin, tycker det är värt och ta en tripp dit.
Jag har väl aldrig direkt gillat djurparker, men de djuren där blir välomhändertagna och hade gott om utrymmen och en egen "sjö". 
Det var lite svårt och ta några bilder på dem och staketet är ju inte så fint menmen..

Efter vi hade traskat runt där, så åkte vi till Nusnäs.
Där kollade vi på Dalahästtillverkning, dem var inte billiga haha.
Hittade en som kostar ca 3000 kr..

Efter det drog vi till Rättvik och checkade in på ett vandrahem med bed and breakfast.
Skillde 95 kr mellan dessa två boenden, så jag hade gärna valt hotell igen. 
För sängen var fan inte skön inte för mig iaf, den var skit hård.
Vi gick ut på en brygga som är 628 meter lång, det var lång grunt där med.
Men mysigt!
Vi åt mat på Big street barbecue and bar, jag valde pulled port och sambon valde lätt rökt fläskfilé.
Vi åt bara två gånger om dagen och höll oss mätta väldigt länge, billigt iaf.
Dock lite synd att classic car week är en vecka efter.. 

På fredagen så drog vi till Falun och gick en guidad tur igenom koppargruvan, mycket intressant och häftigt.
Rekommenderar gummistövlar eller skor som ni inte är rädda om, om ni ska dit, det hade inte vi och den där leran är lite svår att få bort.
Men en anledning till att köpa nya skor, mina var ändå dåliga.
Var folk som hade sandaler på sig.
Efter det var det dags att åka hem igen, två nätter borta räcker för oss två.
Tog några pauser på hemvägen också, en gång för att stanna och äta lite.
Mackor med mjukost..
Tog en liten runda i Skövde, tänkte jag skulle köpa nåt men hade lite bråttom till Jönköping men det var slut det jag hade tänkt köpa.

En liten mini semester och det var mysigt och framför allt var det första gången jag var så långt uppe.
Vi har lite planer på att åka längre upp någon gång men då får det bli mer än två nätter borta.

Här nedanför kommer lite bilder!


 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress